tag:blogger.com,1999:blog-2798845690760245803.post5915364914936402188..comments2018-09-28T10:17:10.932+02:00Comments on Aldri atteletslaus: IKkE Akkurat hjelpsommeElisabeth Fhttp://www.blogger.com/profile/15685797296484089106noreply@blogger.comBlogger7125tag:blogger.com,1999:blog-2798845690760245803.post-76902351543243937232009-05-11T01:08:00.000+02:002009-05-11T01:08:00.000+02:00Berre så det er sagt så er det eg som er bestevenn...Berre så det er sagt så er det eg som er bestevenn med drillar av alle slag her i huset. Eg hang faktisk opp ei rullgardin seinast i stad. <br />Men i dette tilfellet var det snakk om sånn hol frå to vinklar som det skal vere på somme IKEA ting. (Også skal ein putte inn ein metallding med kryss i som låser skruen og sørger for at heile røkkelet ikkje berre glir frå kvarandre like fort.) <br />Fortsettelse følger. I morgon skal eg ringe IKEA og forelese om forbrukerkjøpsloven i ekte regelrytterstil. <br />Klart det er litt overkill å lage styr for to skruehol i ein skuffefront. Men det kunne i teorien ha vore snakk om eit anna stort og dyrt møbel. Ein sofa f.eks. eller ei seng. Eg har lagt igjen mykje pengar på IKEA og det er interessant å sjå korleis dei handhevar klager.Elisabeth Fhttps://www.blogger.com/profile/15685797296484089106noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2798845690760245803.post-28743676643749668352009-05-10T21:56:00.000+02:002009-05-10T21:56:00.000+02:00Ikkje gi deg, Elisabeth! Vi ventar spent på fortse...Ikkje gi deg, Elisabeth! Vi ventar spent på fortsettelsen... ;-)<br />(Melding frå Bent til Stein: "synest det var litt dårleg at han ikkje klarte å bore nokre hol sjølv, men måtte ha madammen til å lage scene på IKEA... )<br /><br />(ps: dette vart sagt med eit smil om munnen ;-)trinebnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2798845690760245803.post-21562006911522230372009-05-10T16:02:00.000+02:002009-05-10T16:02:00.000+02:00Ser ut som det er litt forvirring rundt reklamsjon...Ser ut som det er litt forvirring rundt reklamsjonsreglene. Forholdet reguleres av forburkerkjøpsloven. Loven er ufravikelig, og IKEA kan følgelig ikke gi deg dårligere vern enn det som fremkommer av loven.<br /><br />Det finnes to reklamasjonsfrister som begge må være oppfylt. Den absolutte er på henholdsvis 2 og 5 år fra varen ble kjøpt (avhengig av hvor lenge varen er ment å vare). Den relative reklamasjonsfristen er det tidpunkt du som kjøper må reklamere etter at du oppdaget mangelen. Fristen er satt til "innen rimelig tid". Denne fristen kan alikevel aldri være kortere enn 2 måneder. Altså kan ikke IKEA sette 2 måneder som en absolutt frist.<br /><br />En slik mangel som det her er tale om, vil man vanligvis oppdage så fort pakken åpnes. IKEA kan derfor hevde at mangelen ble oppdaget i desember, og at det ikke er "innen rimelig tid" å reklamere i mai. Noe som nok dessverre er riktig.<br /><br />Du kan derimot hevde at pakken ikke ble åpnet før februar/mars, slik at minimumsfristen på 2 måneder ikke er overskredet. Dette klarer IKEA<br />neppe å motbevise. Det er frøvrig ikke et vilkår at man har kvittering. Det er du som forbruker som må bevise at produktet er kjøpt av IKEA, og merket taler vel her for seg selv. Bankutskrift fungere også fint.<br /><br />Personlig synes jeg IKEA var kjipe. Jeg har bare gode erfaringer med deres kundeservice, men det virket som du møtte på en regelrytter (IKEA sine "regler" riktignok, ikke loven). Hadde hun tenkt seg litt om burde hun innsett at denne feilen uansett ikke var din skyld, og at hun egentlig gjør større økonomisk skade for IKEA ved å yte dårlig service til deg, enn ved å erstatte den.Anders Husahttps://www.blogger.com/profile/17536251534209408609noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2798845690760245803.post-77033816104406168062009-05-10T08:33:00.000+02:002009-05-10T08:33:00.000+02:00Den skriv ej under på. Ej ringte inn på Ikea før å...Den skriv ej under på. Ej ringte inn på Ikea før å få en ny del til ei skuffe på en slik PS ting (so faktisk va svært dyr 3500kr!!!) Den valgte dei då å ikkje sende mej, å heller ikkje hadde dei skrive inn i systeme sitt at ej hadde kontakta dei. So når ej hadde venta pliktoppfyllande i vekesvis (før de e no IKEA, å der tek ting ti) so ringte ej på nytt. Dei kunne då førtelle mej at dei ikkje kunne hjelpe mej førde de va før seint.... HMFRSiri Fjørtoft, kaBokshttps://www.blogger.com/profile/15153252227706774829noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2798845690760245803.post-11871447140659163412009-05-10T00:31:00.000+02:002009-05-10T00:31:00.000+02:00Du kan bruke forbrukerkjøpsloven. Den gir deg 3 el...Du kan bruke forbrukerkjøpsloven. Den gir deg 3 eller 5 års reklamasjonsrett. De kan velge hvordan de vil utbedre den feilen - f.eks med å gi deg en ny del, eller pengene tilbake.<br /><br />De plikter også å erstatte dine faktiske utgifter i forb med denne - f.eks utgifter til transport av varen som skal byttes til stedet du skal bytte det. <br /><br />Du bør kanskje ringe de og forklare at de får skolere deres ansatte litt i forbrukerkjøpsloven?Sten M. Berglundhttps://www.blogger.com/profile/01667039792154141065noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2798845690760245803.post-11194597057915189222009-05-10T00:14:00.000+02:002009-05-10T00:14:00.000+02:00God ide, som jeg ikke hadde kommet på selv.
Men k...God ide, som jeg ikke hadde kommet på selv.<br /><br />Men kanskje den funker enda bedre som konstatering - altså at du istedet for å vente på svar bare konstaterer at "jaja, da får jeg bare ..", før du snur og går.<br /><br />Skal huske dette trikset til en annen gang, altså :)Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2798845690760245803.post-7891334049876713792009-05-10T00:00:00.000+02:002009-05-10T00:00:00.000+02:00Ha ha ha, ej kjenne ej e stolt av deg Elisabeth!!!...Ha ha ha, ej kjenne ej e stolt av deg Elisabeth!!!<br />No ser du at ditta sinnet dittkjem fram i ny og ne.Sivnoreply@blogger.com