onsdag 7. mai 2008

Barn og fulle folk

Jeg vet om folk som synes det er forferdelig slitsom å forholde seg til barn. Spesielt om det er snakk om barn som er med på reiser av alle slag. Barn på bussen, barn på flyet, barn i bassenget og på hotellet. Barn som bråker og barn som er irritable og som det ikke alltid hjelper å snakke til. Noen går faktisk så langt som at de sier at det ødelegger reiseopplevelsen deres. Jeg for min del synes det er så ekstremt slitsomt å alltid måtte forholde meg til fulle folk, når jeg er ute å reiser. Fulle folk på bussen, fulle folk på flyet, fulle folk i bassenget og på hotellet. Fulle folk som bråker, som blir irritable og som det ikke alltid hjelper å snakke til. Eller, rettelse... det er fulle nordmenn vi snakker om. Det er mange av dem, og det er pinlig for oss andre. Så her kommer en markedside som noen kan få helt gratis, og som jeg tror man kan gjøre store penger på: Kan noen snart starte et reiseselskap som kaller seg "Rølpeturer A/S" eller noe lignende. For altså: Når man er ute og reiser, som nordmann i utlandet. Samme hvor du er, samme hvordan du reiser, du kan være sikker på en ting: det vil være en pinlig full nordmann der. Jeg har reist på mange ulike turer. Jobbturer, temareiser, storbyweekender o.s.v. Og de er der bestandig. Jeg har opplevd å traske gatelangs i Liverpool en lørdag formiddag, og så plutselig høre umiskjennelig kjente (om enn ikke kjære) toner komme ut av den åpne døra til en lokal pub. Og joda. Rett innenfor døra sitter minst 25 stup fulle nordmenn og gauler og synger "Tore tæææng en gæmmæl mænn". Da pubeieren forsto at jeg og venninnen min også var norske, tilsto han at han faktisk var sjokkert over alkoholkonsumet til denne sjarmerende gruppereisen. Hadde vi sagt det til dem hadde de sikkert vært stolte. Og dette var jo ikke en engangsopplevelse. For få uker siden var jeg i Barcelona med jobben, og vi skulle spise på en "autentisk" restaurant i det gotiske kvarteret. Jeg er sikkert litt snobbete, men det hjelper ikke hvor autentisk en restaurant er når nabo-langbordet er befolka av en godt voksen "guttegjeng" fra Skien som reiser seg og synger "åsså havner vi på fyllefest igjen - HEI SKÅL" Og blant annet har den gode ideen at de skal leke tyrefekting, og at en hver kelner med en viss sans for service bør synes det er helt greit å leke tyr. Jeg er sikkert på at dette gir svært festlige minner for de som er med. De har sikker veldig mye å snakke om utover høsten. Men for oss andre er det faktisk ikke det minste hyggelig. Det er flaut, pinlig, og vi får lyst til å slå over til svensk. Det rare er jo at det ikke bare er snakk om noen folk som oppfører seg slik i noen anledninger. Guttetur, utdrikkingslag o.s.v Jeg vet om folk som har reist på jobbtur til Kina og så prioritert bort å se den kinesiske mur (for antagelig eneste gang i sitt liv) for heller å sitte på rommet og drikke sprit fra småflasker. Eller hva med de to bergenserne som var med på en Formel-1 tur til Milano for 14.000 kroner. Og så skulka mesteparten av programmet for å drikke seg full istedet. Om målet er å være full på et nytt sted, burde de ikke heller da kjøpe en veldig billig flybillett, og bruke pengene på billig drikke? Man kan reiste til Milano for under 500 kroner om man bestiller tidlig nok. Og da lurer jeg på: Hva er det som gjør at folk er villig til å betale dyrt, reise langt og gå glipp av sjeldne sjanser - fordi de heller vil bruke tid og penger på å være dritings på et nytt sted? Er det en helt annen opplevelse å være dritings i Milano enn å være dritings på Stord? Det virker rett og slett som om en viss andel av en hver reisegruppe kun er med for å drikke seg full!! Det i seg selv er altså en egen subkultur innenfor de reiselystne. Så min perfekte løsning er altså at noen kan lage et reiseselskap for det som vil være full på et nytt sted. For min del kan de godt sette opp en eller annen resort et sted, med fri bar og polstrede vegger. Så kan de ha noen hyggelige vakter som sørger for at folk ikke dreper hverandre. Og noen ambulanser stående til å pumpe de som trenger det. Også SLIPPER vi andre å gå rundt å late som om vi er svenske. Det er jo en situasjon alle vil tjene på!

1 kommentar:

Nina sa...

Veldig bra skrevet!! Jeg for min del drikker gjerne vin både hjemme og i utlandet, men det er da vitterlig forskjell på å nyte vin til mat og å drikke se dritigs a la charter-Svein. Enig med deg, direkte pinlig!!

Kanskje du skulle tipse omtalte Svein om forslaget ditt over her?