torsdag 23. april 2009

Ole Brumm - et homoikon

Så var vi der igjen... (Forrige versjon av denne samtalen hadde jeg sist for omtrent tolv år siden da stesønnen min var på samme alder.) I går kveld, mens jeg var på badet med lillesøstra, kom Edvin i døråpninga mens han mumla noe. Og sendte meg det her blikket som barn har når de trenger å teste ut noe de har hørt men ikke skjønner, for å se om det er greit eller ikke. - Hva sa du? sa jeg
Han mumla videre, men nå greide jeg å få med meg noen ord i mummelet. Og det hørte vitterlig ut som om han sa: "Ole Brumm er homo" - Sier du at Ole Brumm er homo?!! spør jeg.
- Jaaaa, sier han mens han drar på det, og suger inn hver eneste liten reaksjon fra meg (og jeg tenker "IKKE le nå!!!!! IKKE le nå!!!!!!") - Men vet du hva homo betyr da? Spør jeg? Guttungen skjønner nå at han ikke har sagt noe som er så stygt at jeg på noen måte er sjokkert. Og han vet selvsagt ikke hva homo er. Eller. Det vil si at han jo egentlig vet det godt, fordi han jo kjenner mennesker som er homofile, og vet godt at det går like greit å ha en kjæreste av samme kjønn som en av motsatt kjønn. Men det har aldri vært en stor greie hjemme hos oss, og han har definitivt aldri kobla det til bruken av ordet "homo" som et skjellsord. Så da må vi ta den store samtalen. Om diskriminering. Om å bruke ord som skjellsord som ikke er det. Om at det å bruke ord til å rakke ned på ting ved andre mennesker er veldig stygt. Og dette er ting en åtteåring med sin innebygde rettferdighetssans forstår veldig godt. Så når jeg sier at det å kalle noen for homo som et skjellsord. Eller si pakkis, eller svarting, eller tjukken, eller same som et skjellsord. Det er noe av det styggeste jeg vet. For noen av mine beste venner er homofile og jeg vil ikke akseptere at noen får det til å høres ut som om det er noe dumt. Så nikker han og er veldig enig. Han har jo selv venner som har mørk hudfarge, og at noen skal si at det er dumt er jo kjempeteit. Det skjønner han jo kjempegodt:
Og jeg er kjempefornøyd, og glad for at han skjønner så mye, og tenker så riktig. Og jeg greier akkurat å stoppe meg selv før jeg sier: "Så hva har det med saken å gjøre om Ole Brumm er homo? Alle i hundremeterskogen vet at Ole Brumm er en hyggelig og grei kar, og om noen skulle mislike ham for at han er homo ville det være like dumt som å mislike ham fordi han har gul pels eller rød trøye." Og det ville virkelig være høyt oppe på listen over setninger man virkelig aldri trodde man kom til å si før man fikk barn!!

4 kommentarer:

Siv sa...

Ha ha ha ha, du e no artig Elisabeth!!! Skal huske paa den setninga til det er min tur :-)
Flink mamma e du det!!! Stoor klem fra meg x

Helga sa...

Lurer på hvem han hadde lært av at Ole Brumm er homo..tror ikke det står i eventyrboka iallfall.

gran sa...

Det finnes en sang som heter Ole Brumm er homo ... Kanskje poden har hørt den :-) selv om den ikke er direkte barnemat

LenaF sa...

Her kommer linken jeg snakket om:
http://chezkali.canalblog.com/