torsdag 29. mai 2008

Lykkeland med melis på

Hver vinter tenker jeg på hengekøya vår. På hvor deilig det skal bli når bare snøen forsvinner, og våren kommer, og alt det grønne bare sniker seg ut av greien og opp av bakken mens du blunker eller ser bort et øyeblikk. Det er nemlig slik det gjøres her på Eidsvoll. Først den lange, lange endeløse vinteren. Det kan ligge en meter snø i slutten av mars, og du kan ikke skjønne hvordan det noengang skal rekke og smelte før sankthans. Men så plutselig skjer alt på en gang. Det ene øyeblikket er verden hvit, og du sukker og ser ned i avisa, og når du ser opp igjen er de første vårblomstene kommet. Krokusen er ikke engang avblomstret før tulipanene presser seg frem. Og så, mens du er en snartur i vaskekjelleren har plenen vokst så mye at du må klippe den for første gang. Og mens jeg leste for ungene i går kveld kom epleblomstene for fullt.
Så akkurat nå er hagen min en nydelig oase av hvite og rosa blomster. Jeg har tatt på meg sommerskoene, løpt ut og hengt opp hengekøya på sin faste plass mellom to gamle epletrær. Og nå slanger jeg meg der så mye som mulig. Det føles igrunn som om jeg sparer. Jeg prøver å suge inn disse dyrebare sekundene så jeg kan hente dem fram igjen i de mørke vintermånedene. Følelsen av å ligge i en hengekøye mens man ser en knall blå himmel gjennom epleblomstene over seg, og stadig får et forsiktig melisdryss av hvite blomsterblader. Kan livet være bedre?

5 kommentarer:

Marian sa...

Heeeeei! For en fantastisk beskrivelse! Jeg vil også ha haaaaageeeeee! :D
Og så gøy å finne fram til bloggen din'a gitt. Og lese om pappan din også!!
Gleder meg til å komme innom og lese mer. STOR sommerklem til deg!!!

Elisabeth F sa...

Så koselig med hilsen!! Hage og hengekøye er deilig!! I alle fall slike dager. Og i allefall for meg som er allergisk for gress og ikke trenger å bekymre meg for at det nå er sesong for å måtte SLÅ to mål med plen. (Man har da "folk" til sånt ;-))

Nina sa...

Ååå det hørtes ut som en praktfull dag!! :)

Og så bryllupsdagen vår av alle *knis*

Svarte Katta sa...

Jeg har ikke hengekøye, men stor hage med mange blomster og busker og trær. Det er så deilig å gå rundt i hagen og følge med på hvordan ting blomstrer og avblomstrer. Noen tidligere eiere har vært flinke, og plantet ting som blomstrer ulikt, slik at det alltid er noe som stråler i hagen. Etter hvert går jeg rundt og venter på dem. Venter på at peonene skal komme ut, at rosene skal åpne knoppene sine og at epleblomstrene skal bli til noen annet. Fra april til september går jeg og venter, og det er en deilig følelse.

Svarte Katta sa...

Jeg tok forresten oppfordringen og opprettet egen blogg. Flink?