torsdag 11. september 2008

Yippe-ki-yay Disney-fuckers

Det er sykdom i hjemmet, og dermed utsettes foreldre og barn for en overdose Barnetv. Da klokka hadde bikka halv sju i går hadde jeg rett og slett fått et animert utslett. Da hadde vi sett "Phineas og Ferb" og "Fairly good parents", og "Den amerikanske drage" og "Kim Possible" og nå lurer jeg jo på hvorfor alle som dubber barne-TV må ROPE hele tiden?!!! Kan de være så snill å ta opp dette på teaterhøyskolen. Norske skuespillere MÅ slutte å rope sånn. Spesielt når de dubber tegnefilm!!! Et annet betimelig spørsmål er hvorfor moderne barne-tv er bygget opp etter Action-film prinsippet. Jeg kødder ikke. I går så jeg for eksempel en kjernefysisk eksplosjon i "Fairly Good Parents". Verden ble lagt øde, og den lille skrikete gutten greide akkurat å redde alt igjen ved å huske at han hadde et siste ønske å få oppfylt. Kim Possible og Jake Long redder jo stadig verden. De møter vampyrer, fryktelige muterte vesener, eller onde skurker. Og hver gang er det på nære nippet å gå galt. Og ikke bare litt galt, som når Pluto mista kjøttbeinet sitt til den slemme bulldogen, i vår barndoms tegnefilmer. Neida. VIRKELIG galt!!. "Svart hull i Sveits"-galt, faktisk!! Vi snakker om at de skrikete animerte barna redder verden fra undergang!! I løpet av en vanlig ettermiddag på Disney-kanalen vil jeg anta at et barn presenteres for minst tre - fire mulige drap. (Alle blir avverga i siste liten, men frykten for at helten skal dø på en forferdelig måte er jo en del av plottet) og i tillegg reddes jo verden fra undergang minst et par ganger. Våre barn blir hver dag presentert for barne-TV der de animerte figurene klassiske action-figurer. De går i fotsporene til Bruce Willis og Rambo, og på tross av at det ikke ekte mennesker, og det er lite blod, så er handlingsmønsteret faktisk ganske likt. Og jeg snakker om Disney Channel her. Hvor ble Langbein av? Hva skjedde med Mikke Mus? Jo, de ble dessverre for barnslige så de ble flytta over til Playhouse Disney, som skal være for de fra 3 - 5. Fra femårsalderen bør jo unger tross alt begynne å forholde seg til kjernefysiske eksplosjoner og drap gjennom å senke levende vesener ned i syrebad. (Det skjedde nesten med Kim Possible i en episode jeg så her for en stund siden)
Da jeg var barn fantes det to typer hverdags-tegnefilmer på NRK. Det var Streken og Pink Panter. Og når NRK hadde planlagt sendeskjemaet sitt litt dårlig og fikk noen minutter til overs så sendte de en av disse. For barn føltes det som reneste julekvelden på en vanlig tirsdag. Det var jo BarneTV UTEN at klokka var seks. Og når jula kom, og vi fikk se Disney-kavalkaden så lo vi godt av Donald og Snipp og Snapp og Pluto. Og jeg mener Lo. Som i at vi åpnet munnen og så kom det hahaha-aktige lyder ut. Fordi Pluto var så rar. Eller fordi Mikke trodde Snipp var et stearinlys og satte fy på lua hans så Snapp måtte blåse den ut. Når hørte du sist et barn le av tegnefilm?! Nå ler barn av Amerikas morsomste hjemmevideoer eller Karl & co. (Og legg merke til at sistnevnte faktisk bruker samme fonten i titelen sin som Donald Duck & co) det er ikke lengre Barne Tv som er morsomt. Barne-TV ler man ikke av. barne TV handler om liv og død.
Noen ganger vil jeg bare helst bli urban amish med det samme. (Og om du reagerte på språkbruken i tittelen, så er det vel bare å slå fast at du er over femten.)

3 kommentarer:

Elin sa...

Dødsbra sagt. Jeg har ikke barn så lurte på om det var jeg som ikke hengte med i svingene når jeg irriterer meg over de ropende stemmene. Verst er det når Marit Maurstad dubber og skal være gutt.. eller troll.. eller noe.. samme egentlig... alt er irriterende.

Til og med gode gamle Ole Brum og Pippi har blitt omgjort til ropende, støyende tegnefilmer.

SUKK. Tror jeg hadde nektet barna mine disse og tvangsforet de med Madicken, Livet på Saltkråkan, Emil, Barna i Bakkebygrenda...eller hva med Agaton Sax hehe

Unknown sa...

Du har mange gode poeng, og jeg er helt enig.

Jeg vil bare minne deg om at vi hadde også batman! POWH!

Anja Holt sa...

Jeg er så glad mine fortsatt synes Playhouse Disney er det kuleste som finnes...