fredag 13. mars 2009

En form for nedbør jeg fordømmer på det strengeste

Jeg har nok tidligere nevnt at jeg er med i noe så fantastisk som en diktring, drevet av en lege i Hurdal. Snakk om å ta ansvar for hele menneskets velbehag!! Jeg må i allefall si at jeg føler min lille bit av folkehelsen styrkes av å lese et dikt hver dag. For det er slik det fungerer da. Med ujevne, men passe korte mellomrom dumper det ned et dikt i epostboksen min. Midt mellom alle jobbtingene ligger det litt poesi. :-)
Man blir glad av slikt.
Diktet Kalypso som jeg la ut her for noen dager siden (Sammen med Peder Balkes bilde Vardø - fyr, som ikke egentlig er fra Vardø) kommer fra diktringen. Og i dag vil jeg videreformidle et dikt av Andre Bjerke om snø og vår. For jeg er så enig!!!
Bildet har jeg lånt fra bloggen til Trine. Det er vår der hjemme nå. Og som alltid på denne tiden av året så lengter jeg hjem. Til våren, til snøklokkene og krokusen. Til den skarpe men friske vårlufta. Til sjølufta og fuglene som er begynt å komme. Her er det bare snø. Og det snør faktisk i dag også. Det er nesten som jeg lurer på om våren kommer noen gang i år? Kan vi også virkelig ha snøfri plen om bare noen uker?!!
I allefall: (og dikt skal leses høyt for deg selv - man skal smake på ordene)
SNELØSNING
Hermed hyller jeg uten forbehold VÅREN
som det eneste effektive middel mot sne!
(En form for nedbør jeg fordømmer på det strengeste.)
’Sneens hvite idioti,’sier dikteren.
I månedsvis har den falt – falt! – FALT!
Den har stablet seg opp i driver,
i kubber, tykke som uleselige romaner,
En snemengde, tøylesløst enorm
som julelitteraturen!
Utenfor mitt vindu skråner en sneskavl
i bratt stigende kurve som en selvmordsstatistikk,
og efter å ha betraktet den uavbrutt i 15 minutter
forstår jeg i et glimt
vikingtogene, berserkgangen og det økende forbruk av alkohol,
kort sagt, Det Norske Folks Liv og Historie.
Å, du svulmende, elefantsyke landskap!
Hittil lå du som en likblek storeter,
besvimt under sin egen fedme,
men idag har våren beordret deg
en radikal avmagringskur .
..Hør dine overflødige kilo risle bort med bekkene!
Ute på jordet segner snemannen,
et sinnbilde på den beseirede vinter.
I går et monument av triumferende kulde,
hardklappet og stram som en offiser i korsett,
- idag redusert til en sølepytt og to koksbiter!
Og jeg bringer det illevarslende kommunike
til denne nasjon av snemenn:
Dette, mine herrer, er våren 1951!
Den store general har besatt
det strategiske punkt: smeltepunktet.
Nu går vi alle
vår helsebringende oppløsning i møte. Andrè Bjerke, fra "Den hemmelige sommer", 1951

1 kommentar:

Anonym sa...

Hvordan melder man seg på denne diktringen?