onsdag 14. april 2010

Et hjem uten katter kan også være et godt hjem - men mangler beviset

Kjeledyrene jeg har hatt: (høner, spurv og gullfisk er unnatt denne listen)
Mons og Tiri Et kattesøskenpar bestående av en gul og etterhvert diger, lat hankatt og en spraglete hokatt som vi fikk fra Brustein. Tiri ble aldri husrein, og levde ikke lenge i landet, for å si det sånn. Mons hadde vi i noen år.
Tiri
En helt hvit hokatt som vi fikk fra Gjertgarden. Usedvanlig pen og smart katt, som trøsta oss når vi gråt. Hadde henne i en del år. Tror hun ble tatt da min bror ble asmatisk.
Mons
Svart hankatt som ble lånt med hjem fra Midttun, og som levde i bortskjemt tilstand hos mine foreldre. I noen år dusjet jeg den ukentlig. (Fordi min bror er allergisk) Egentlig ikke en spesielt koselig katt. Diger, ukastrert og hadde en tendens til å komme hjem etter slåsskamp, blodete og nedpissa, for å ville ligge på fanget.
(Om noen aner et mønster i kattenavn nå, så har de helt rett. På Svebakken heter hokatter Tiri og hankatter Mons.)
Asbjørn
Min første egne katt etter at jeg hadde flyttet for meg selv. Han fikk vi fra dyrebeskyttelsen i 1996. Han stakk av mellom beina på en besøkende venninne, og det vard et siste vi så til ham.
Thomas André
Selveste pus. Katten som jeg har hatt siden 1996. Muligens verdens smarteste katt. Vi kommuniserer. Jeg vet hva han vil, og han skjønner hva jeg sier. Ble litt sur på sine gamle dager, men humøret steg da vi gav ham en mental utfordring og skaffet oss en ny katt. Ikke sånn at han likte den nye katten spesielt godt, men han trives med å være del av en flokk. Og har etablert en rolle som den gamle høvdingen som f.eks skal spise og drikke først. Kan bli ufattelig fornærma om jeg ikke respekterer hans rang, og f.eks løfter opp både han og en av de andre kattene samtidig. Han skal bæres alene, ligge på fanget alene, spise først, og "eier" noen steder.
Bella
Fikk vi fra Minnesund i 2008. Liten grå kattefrøken som er en formidabel musejeger. Og hun er ikke sær på det. Hun tar gjerne vånd eller ekorn eller hva som helst annet som rører seg innenfor hennes jaktområde. Hadde ikke blitt overraska om hun tok en elg en dag. Sneik seg til et "teenage pregnancy" og ble mor før hun var et år. har et spesielt bånd til Alvilde, og ungene insisterte hun på at skulle bo i bukseskuffen til Alvilde.

Nøste er den av ungene til bella som vi beholdt. Edvins katt. En nydelig liten kattefrøken som utenpå er ekstremt lik sin mor. Men som er helt annerledes i lynne. En av de mest folkekjære kattene jeg har kjent. Hun begynner å male idet hun ser deg. En skikkelig kosepus!

1 kommentar:

Nina sa...

milde måne for en gjeng da...

jeg er bare på katt nummer to, den første katten eide jeg i en hel uke ...

*imponert*