torsdag 21. august 2008

Et avhengighetsproblem

Avhengighet fascinerer meg. Det er jo på mange måter det motsatte av å ha en fobi. Og det finnes jo så enormt mye man kan være avhengig av. Man har jo selvsagt det som er mest synlig. Alkohol, narkotika, pengespill, dataspill, sex, mat. Men i teorien kan man jo bli avhengig av alt. Selv er jeg på mange måter et vanedyr. Jeg liker å gjøre det jeg liker å gjøre. Da gjør jeg det slik hver gang. Jeg tar ingen sjanser, men vil ha det slik jeg pleier. Du ser f.eks aldri meg ha to forskjellige typer pålegg på de to frokostskivene mine. Vil jeg ha skinke så er det det jeg vil ha, og da vil jeg gjerne ha det på begge brødskivene til alle måltider i fire uker i strekk. Men hvor går grensen mellom å gjøre noe mye eller ofte fordi du liker det. Og å være avhengig av det?! På mange måter tror jeg det handler mer om hva du er "avhengig av" enn hvordan du oppfører deg i forhold til det du er oppslukt/besatt av. Jeg har jo alltid elsket å lese bøker, og det er vel bare å innrømme at min glede over bøkene ikke så rent sjelden har gått ut over livet IRL (in real life). Og det er vel det som ofte blir sett på som grensen for å være avhengig? På nett finner man jo så mangt og jeg fant for eksempel en liste over tegn på at man er spilleavhengig. Om man kunne svare ja på sju av spørsmålene var man avhengig. Jeg bytta ut spille med lese... og svaret var nedslående:
Har du noen gang mistet tid fra arbeid eller skole på grunn av lesing? Ja, indirekte har jeg jo det, for jeg har vært stuptrøtt på jobb mange ganger fordi jeg har lest halve natta. Har du noen gang angret etter lesing? Ja, da skulle jeg jo f.eks ha ønsket at jeg hadde greid å legge fra meg boka en time før Har lesing redusert din effektivitet? Trøtte arbeidsmaur løfter sikkert kroppsveksten sin tusen ganger saktere enn andre arbeidsmaur. Har du ofte kjøpt bøker til din siste krone var brukt opp? Ja, men det er noen år siden sist jeg gjorde det altså. Bærserk på mammutsalg hørte studentlivet til. Har lesing gått ut over din eller din families velferd? Æh... i liten grad men litt. Jeg ender jo alltid opp som medlem i bokklubb igjen... på tross av alle gode intensjoner om å la være. Har du noen gang lest lenger enn du hadde planlagt? Svaret der er vel bare ja. Har du noen gang lest for å slippe unna bekymringer eller vanskeligheter? Hver gang jeg flyr for eksempel. Funker som bare det:
Har lesing gitt deg vansker med å sove? På flere måter enn en. Så jeg er altså avhengig av bøker. Og jeg ser flere likhetstrekk. Jeg er periodeleser som en alkoholiker kan være periodedranker. Når jeg legger fra meg en god bok kan jeg lete etter stunder hvor jeg kan få lest litt igjen o.s.v Handlingen i boken jeg leser er ofte i tankene mine lenge etter at jeg har sluttet å lese. Og i ferier, når jeg ikke skal på jobb, og dermed ikke trenger å ta hensyn til familiens vanlige døgnrytme, så leser jeg mye mer enn jeg gjør ellers. jeg føler dessuten ofte en slags sorg over at en bok er utlest. Jeg har såklart ikke latt være å hente barn i barnehage fordi jeg leste for mye, men jeg har overskredet leggetida litt fordi jeg måtte lese ut et kapittel. Ergo.. min avhengighet skjules for omverdenen, men er mer synlig, og kanskje plagsom, for de som lever sammen med meg. Da er det jo fascinerende at min avhengighet til dels er anerkjent som et positivt karaktertrekk . Det blir sett på som en bra ting å lese mye. Man blir klok av det. Får godt språk og greier. Handler det da om å være heldig? Flaks for meg at jeg ikke er avhengig av å spille på spilleautomater f.eks. Eller spise smertestillende tabletter. Selv om jeg ikke ser bort fra at de spille-o og pilleavhengige også føler at de får positive ting også ut av det de gjør. Og hva skal jeg gjøre nå som jeg har innsett at jeg faktisk er på grensa til å ha et leseproblem? Handler det bare om å håndtere det på en slik måte at det ikke går ut over andre? Jeg føler jo oppriktig at livet mitt ville mistet veldig mye verdi om jeg aldri fikk lese en bok igjen. Det er en tanke så uhyrlig at jeg nesten ikke greier å tenke den. Føler spilleavhengige eller alkoholikere på samme måte? Akkurat nå leser jeg to bøker, en typisk chick lit av Emily Griffin, også Lars Sigurd Sunnanås bok om Redningsselskapet.

3 kommentarer:

Anja Holt sa...

Jeg kjenner meg også igjen... *innrømmer*

Nina sa...

*rekker opp hånda*

me too

Linn Hege sa...

Jeg kan sikkert bytte ut lesing med scrapping.......
Leser bestandig på en bok jeg også, men blir sjelden så oppslukt at jeg sitter hele dagen.