søndag 14. desember 2008

Mannen min pakker inn julegaver:

Et transkribert lydklipp fra julekosen i hjemmet: Far (På kjøkkenet med to gaver som skal pakkes inn): "Faaaen i helvete driiiit faenskap altså ... sukk sukk sukk... aaaaaarghhhh" Mor: (har allerede overhørt sterke hint om at innpakkingen kanskje er noe hun har "lyst til") "Hva er det?" Far: "Det er jo selvfølgelig noen som har sølt noe driiit på bordet her" Far: (fortsatt) "Faaaaen svarte.... øøøørghhhhhh" Mor: (lattermild) "Koser du deg med juleforberedelsene?" Far: (Har nesten utestemme nå) "Nei jeg gjør egentlig ikke det nei" (slamre med ei skapdør, hente en klut, tørke av bordet) Far: "Mest styr synes jeg egentlig" Mor: "Du vet man skal jo egentlig tenke på de som skal ha gavene... med glede og harmoni i sinnet" Far: (sarkastisk bitter) "Ja daså...det ble ikke slik denne gangen" Far: Har vi noen pakkelapper noe enkelt sted eller? Mor: "Jeg kjøpte noen pakkelapper, men jeg vet ikke helt hvor de ble av" Far: (med bitter stemme) "Nei det ville jo selvsagt gjort det hele alt for enkelt Sukk, blåse pruste" Så om det mot formodning skulle være noen som har et øyeblikk tid å fordrive i desember, er det bare å aktivisere seg selv med å spille ut dette hverdagsdramaet. En liten ekstragave i julestria. Rollen som mor bør for øvrig spilles med Angelina Jolie i tankene. Det er en slående likhet der.

Ingen kommentarer: