tirsdag 27. januar 2009

Varsko her - fyr her

Denne er bare umulig å gå forbi uten å kommentere den... I går kunne Eidsvold Blad melde at Ullensaker politikontor ikke overvåker nettet. Jeg vet rett og slett ikke hvor jeg skal begynne med denne artikkelen, som ser ut som om den er skrevet av et litt engstelig eldre menneske som får teknologisperre av en kalkulator med solcellepanel. "Vi vet det skjer mye på nettet, som vi ikke greier å fange opp, sier konstituert politioverbetjent Terje Didriksen ved Ullensaker lensmannskontor." Altså... jeg håper da virkelig Ullensaker lensmannskontor har ambisjoner om å fange opp alt, og da mener jeg ALT som skjer på nettet. Fra nå av venter jeg at de skal overvåke hvert et lite OK jeg sender til mannen min når han skriver til meg på msn at han kan handle på vei hjem. Hvert smilefjes jeg sender til en kollega som svar på beskjed om at en sak er publisert på nettsidene våre. ALT bør de få med seg nå! Når sønnen min logger seg på It's learning forventer jeg at lensmannskontoret skal henge som en vaktbikkje over PCen. (Kanskje de til og med kan opprette en ekstratjeneste der de hjelper sjuåringer å huske passordet sitt. Da kan de jo forebygge all den kriminalitet som planlegges på nettet)
Den samme politimannen (som for øvrig har PCen på, men uten at den brukes til nettovervåkning) sier "Det ligger mye ute på forskjellige nettsteder, som det ville vært interessant for oss å få gjort noe med. Spesielt på MSN kommer det fram mye som vi ikke klarer å fange opp. Vi har rett og slett ikke kapasitet." Altså om politiet har mål å fange opp alt som sies på msn, så skjønner jeg at de sliter med ressursene. Jeg tviler dessuten på at politiet faktisk har lov til å overvåke femtenåringers samtaler på msn, sånn helt uten videre. Antagelig må de vel hente inn samme type godkjennelser til det som de må til telefonpovervåking?!!
Og det på tross av at "– På Internett kan det være planlegging, diskusjon og chatting om kriminalitet. Det kan være kriminalitet som skal begås eller som er begått." Jeg er villig til å vedde ganske mye på at rent fysisk ikke skjer så mye kriminalitet på msn. I størst grad er nok kriminalitet noe som kanskje kan avtales via msn, men om det er snakk om innbrudd etc så må det fremdeles utføres IRL. Så vidt jeg vet da. Jeg har for øvrig et tips.... Veldig mange nordmenn går med små lommetelefoner. Jeg er HELT sikker på at kriminelle i stor grad bruker slike til å snakke om kriminelle ting. Så om man kunne sette en politimann på hver sånn lommetelefon som finnes her i landet, og følge med på ALT som blir sagt. Overvåke rett og slett. Ja, da er jeg sikker på at man kunne greid å hindre at mye kriminelt skjedde.

3 kommentarer:

Anonym sa...

AAHH!
Kjenner jeg blir provosert inn til hårrøttene!
Dette kommer aldri datatilsynet til å gå med på!! HELDIGVIS! Amerikanskinfiserte mennesker!!

Dette må aldrialdri bli tillatt. Ukjente mennesker som stjeler privatlivet vårt.

99% av befolkningen har ikke mye å skjule hva de bruker nettet til... Jeg kunne godt publisert alt min bruk for offentligheten. Hvert eneste ord jeg skriver, hver eneste webside jeg besøker... Men herregud.. Det å bli overvåknet når man ikke gjør noe illegalt(slik 99/100 nordmenn sikkert er), er faktisk en kvalmende tanke. FYSJ!

Nina sa...

altså...

Tonje F sa...

Her er eit eksempel på politiets bruk av internettet. Sveitsisk politi, that is!! http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article2897242.ece