mandag 11. mai 2009

IKEA-klagen del 2

I dag ringte jeg og snakket med en hyggelig IKEA-dame. (Litt komisk for øvrig... ringte kundeservice, og der var det seff en del valg som måtte tas med tastetrykk. Men jeg er ikke så gammel at jeg klager over det altså. Men for å klage måtte jeg velge det IKEA kaller "spørsmål vedrørende det produktet du har kjøpt" Og ventemusikken jeg hadde på øret var den ultimate "du-behandla-meg-dårlig-men-jeg-kommer-meg-videre"-sangen "I will survive" med Gloria Gaynor. Interessant valg av ventemusikk, må jeg si. Ja også et par sanger til da selvfølgelig... det tok ikke SÅ kort tid. Vi rakk innom både Min beibi dro avsted og DWAS Living in the future, før IKEA-dame nr 3 i denne sagaen tok telefonen)
Jeg er jo egentlig veldig glad i IKEA, så det var fint å finne ut at det finnes ansatte med sans for kundeservice også. Den hyggelige IKEA-damen sa at dette "nok kom til å ordne seg", hun lagde en sak av de, og jeg bad om å få en epostadresse å sende en mail til.
Etter å ha blitt coachet av den jusutdannede kollega Berglund, som har funnet fram en hel rekke paragrafer. sendte jeg i dag mail til IKEA: (Og takk til deg også¨Anders", som jeg ikke er sikker på hvem er, men som kommenterte på forrige IKEA-post i bloggen her. Om du da ikke er min stesønn Anders, det var jeg nemlig litt usikker på)
Men i allefall. Følgende mail er sendt:
Hei og takk for hyggelig samtale i dag 11. Mai 2009.
Det var hyggelig å høre at dere nå mener dette vil ordne seg. Spesielt ettersom det ikke var det inntrykket jeg fikk da jeg snakket med deres kundebehandlere på IKEA Furuset på lørdag. Jeg sender som avtalt e-post der jeg orienterer om saken:
Lørdag 9. Mai 2009 var jeg på IKEA Furuset. Jeg hadde med meg en skuffefront fra en sengeskuff(Jeg tror den kommer fra serien Visdalen, den er i antikkbeiset furu, kjøpt to i pakke og har vært i sortimentet i en årrekke), som jeg antar ble kjøpt engang rundt årsskiftet 2008/2009. Esken ble stående en god stund før vi monterte den, og ved montering (ca mars/april i år) viste det seg at den ene skuffefronten ikke hadde de skruehullene den skulle ha. Den var altså defekt fra produsentens side.
Da jeg tok denne med til IKEA på lørdag, var det ingen hjelp å få. Det ble meg fortalt av en ansatt i bytte/retur-avdelingen, at ettersom det var gått mer enn to måneder siden kjøpet var det umulig for IKEA å hjelpe meg. Jeg hadde ikke med meg kvitteringen, men ble fortalt at dette ikke ville ha spilt noen rolle, ettersom det var gått mer enn to mnd siden kjøpet.Dette på tross av at det var en åpenbar produksjonsfeil på en åpenbar IKEA-vare.
Da jeg påpekte at jeg opplevde dette som usedvanlig dårlig service, ble det hentet frem en ny person fra bakrommet som sa omtrent akkurat det samme som den første. Nemlig at ”Norsk lov sier at man har to måneder på seg til å reklamere på en vare, og etter at disse to månedene er gått er det ingenting IKEA kan gjøre”. Nå har det seg sånn at jeg har sjekket litt. Og etter mitt skjønn (og vurderingen til de jeg har sjekket dette med) er vurderingen de IKEA-ansatte gjorde i direkte strid med forbrukerkjøpsloven.
I følge forbrukerkjøpslovens § 27 er det slik at: ”Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.”
Jeg oppdaget mangelen da sengeskuffen skulle skrus sammen. Det er under to måneder siden. Det er mulig IKEA mener jeg burde ha oppdaget feilen umiddelbart etter kjøpet, det vil i tilfelle være prinsipielt interessant å få vite, ettersom jeg tror ganske mange kjøper flatpakkede varer uten å skru de sammen umiddelbart. Dette vil jo f.eks gjelde kjøkkeninnredninger, som man gjerne kjøper samlet, og når man har mulighet til å få fraktet så store kolli, og så monterer når man er kommet dit i oppussingsprosjektet man holder på med)
Forbrukerkjøpsloven sier videre at ”Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år.”Og ikke minst sier § 33 at ” Forbrukeren kan kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av at tingen har en mangel.” (Kilde www.lovdata.no) Så vidt jeg kan lese meg til har jeg krav på å få en defekt vare byttet eller erstattet. Og det ligger for øvrig heller ikke noe krav i forbrukerkjøpsloven om at man må fremlegge kvittering, (I dette tilfellet er det jo heller ikke tvil om at varen er kjøpt hos Ikea) Jeg vil gjerne, og uavhengig av om jeg får skuffefronten byttet eller ikke, vite hvilken lov dere støtter dere til når dere snakker om at man etter norsk lov har to måneder på seg før man kan få returnert en (i dette tilfelle) feilproduksjon?
Dere synes kanskje det er rart at jeg er villig til å gjøre en skuffefront til en prinsippsak, Men jeg og mange andre har lagt igjen mye penger hos dere, og det er ikke alltid det er snakk om noe så lite som en skuffefront. I dette tilfellet vil det bare være småirriterende om dere har solgt meg en defekt vare, og så ikke vil ordne opp i det. Men hadde det vært snakk om en nytt kjøkken til 40.000 hadde det vært utrolig frustrerende. Så jeg vil heller finne ut av dette nå, enn om et års tid når kjøkkenet skal skiftes ut.
Til orientering så skriver jeg om denne saken på den private bloggen min, fordi jeg synes det er interessant å dokumentere en slik klageprosess fra et forbrukerståsted.
Jeg ber uansett om at videre kommunikasjon i denne saken skjer skriftlig
Med vennlig hilsen Elisabeth Fjørtoft

Fortsettelse følger når jeg får svar.:-) (Hilsen prinsipprytteren)

1 kommentar:

Nina sa...

Fantastisk bra!! He he flink jente som klager!! Blir spennende å fortsatt følge med!