lørdag 9. mai 2009

IKkE Akkurat hjelpsomme

Ikea en vanlig lørdag kan jo ta knekken på sinnsroen hos de fleste. Jeg er vanligvis usedvanlig tålmodig på Ikea, men ikke i dag. I dag hadde jeg en klage å fremføre, og det vil jeg si jeg gjorde til gangs. Faktisk på en slik måte at jeg antageligvis ble bakromomtalt som en forferdelig slitsom kunde. For min egen del må jeg si at det faktisk var usedvanlig deilig å få lov til å kvitte seg med litt aggresjon gjennom å være formidler av litt berettiget harme.
Saken var som følger: Rundt juletider kjøpte vi en pakke med to sengeskuffer på Ikea, vel hjemme viste det seg at bare den ene kunne monteres. Den andre manglet rett og slett skruehull der de skulle være i fronten. Så dermed har denne fronten blitt stående i påvente av å tas med på IKEA for bytting.
Og det ble i dag.
Men da jeg forklarte problemet i bytteavdelingen fikk jeg ikke akkurat så mye hjelp. For selv om de så at det var en faktisk feil ved en vare de unektelig hadde levert var det dessverre ingenting de kunne gjøre med det, mente damen. For den var nemlig kjøpt for mer enn to måneder siden, OG jeg hadde ikke kvitteringen. Og da var det jo umulig å hjelpe meg. (De hadde ikke kunnet hjelpe meg om jeg hadde kvittering heller, fordi det var mer enn to måneder siden jeg hadde kjøpt varen) Dette ble sagt med et smil, men det smilet forsvant jammen fort gitt. For da valgte fru Fjørtoft å lage en liten scene. Jeg pleier ikke å gjøre slikt. Om jeg forstår fornuften i det som blir sagt så er det helt greit. Men altså... jeg skjønner at det hadde vært fint om jeg hadde kvitteringen, men det var da unektelig snakk om en IKEA-vare. Og de selges ikke andre steder. Det var dessuten ikke snakk om en feil som kunne kommet i ettertid. Men en åpenbar produksjonfeil. Og da synes jeg det plutselig er snakk om å være regelryttere. For da handler det bare om at man ikke vil hjelpe. Jeg brukte meg litt. Spurte om slike ting som "om hun ikke så at det var snakk om en produksjonsfeil som de jo hadde gjort." Og det gjorde hun jo. Men hun "kunne faktisk ikke bare åpne en eske og ta ut en ny og gi til meg". Selv om akkurat det hadde vært veldig gjennomførbart om jeg hadde kjøpt denne sengeskuffen for under to måneder siden. Men sånn var visstnok norsk lov dessverre.
Så da sa det innfule monsteret jeg var i ferd med å bli at "ja, da er det vel ikke annet for meg å gjøre enn å kjøpe en ny eske, ta ut den ene skuffefronten som er der, putte denne her defekte opp i, og så levere inn igjen den jeg har kvittering på". Ikea-damen ble målløs og sa: Nei det vil jo være feil Det kan du IKKE gjøre. Det er ikke slik det fungerer.
"Jo det vil faktisk fungere helt fint for meg", sa jeg da. (Og lo ondt på innsiden, for jeg syntes det var godt sagt) Da henta damen frem en annen dame fra bakrommet (antagelig med ordene "jeg trenger hjelp med en veldig vanskelig kunde") som fortalte meg om at dersom jeg prøvde meg på noe slikt ville det jo faktisk være snakk om bedrageri. Jeg for min del synes det var langt mer bedragersk av IKEA å selge meg en defekt vare til full pris. Og selv om jeg innser at et slikt "bedrageri" vil føre til at IKEA får en vare i retur fra et pari som det mest sannsynlig ikke var noe feil med, så kjenner jeg jammen at det gir jeg blanke i. Så det var dagens utblåsning... jeg ble igrunn litt sjokkert over meg selv.

7 kommentarer:

Siv sa...

Ha ha ha, ej kjenne ej e stolt av deg Elisabeth!!!
No ser du at ditta sinnet dittkjem fram i ny og ne.

Anonym sa...

God ide, som jeg ikke hadde kommet på selv.

Men kanskje den funker enda bedre som konstatering - altså at du istedet for å vente på svar bare konstaterer at "jaja, da får jeg bare ..", før du snur og går.

Skal huske dette trikset til en annen gang, altså :)

Sten M. Berglund sa...

Du kan bruke forbrukerkjøpsloven. Den gir deg 3 eller 5 års reklamasjonsrett. De kan velge hvordan de vil utbedre den feilen - f.eks med å gi deg en ny del, eller pengene tilbake.

De plikter også å erstatte dine faktiske utgifter i forb med denne - f.eks utgifter til transport av varen som skal byttes til stedet du skal bytte det.

Du bør kanskje ringe de og forklare at de får skolere deres ansatte litt i forbrukerkjøpsloven?

Siri Fjørtoft, kaBoks sa...

Den skriv ej under på. Ej ringte inn på Ikea før å få en ny del til ei skuffe på en slik PS ting (so faktisk va svært dyr 3500kr!!!) Den valgte dei då å ikkje sende mej, å heller ikkje hadde dei skrive inn i systeme sitt at ej hadde kontakta dei. So når ej hadde venta pliktoppfyllande i vekesvis (før de e no IKEA, å der tek ting ti) so ringte ej på nytt. Dei kunne då førtelle mej at dei ikkje kunne hjelpe mej førde de va før seint.... HMFR

Anders Husa sa...

Ser ut som det er litt forvirring rundt reklamsjonsreglene. Forholdet reguleres av forburkerkjøpsloven. Loven er ufravikelig, og IKEA kan følgelig ikke gi deg dårligere vern enn det som fremkommer av loven.

Det finnes to reklamasjonsfrister som begge må være oppfylt. Den absolutte er på henholdsvis 2 og 5 år fra varen ble kjøpt (avhengig av hvor lenge varen er ment å vare). Den relative reklamasjonsfristen er det tidpunkt du som kjøper må reklamere etter at du oppdaget mangelen. Fristen er satt til "innen rimelig tid". Denne fristen kan alikevel aldri være kortere enn 2 måneder. Altså kan ikke IKEA sette 2 måneder som en absolutt frist.

En slik mangel som det her er tale om, vil man vanligvis oppdage så fort pakken åpnes. IKEA kan derfor hevde at mangelen ble oppdaget i desember, og at det ikke er "innen rimelig tid" å reklamere i mai. Noe som nok dessverre er riktig.

Du kan derimot hevde at pakken ikke ble åpnet før februar/mars, slik at minimumsfristen på 2 måneder ikke er overskredet. Dette klarer IKEA
neppe å motbevise. Det er frøvrig ikke et vilkår at man har kvittering. Det er du som forbruker som må bevise at produktet er kjøpt av IKEA, og merket taler vel her for seg selv. Bankutskrift fungere også fint.

Personlig synes jeg IKEA var kjipe. Jeg har bare gode erfaringer med deres kundeservice, men det virket som du møtte på en regelrytter (IKEA sine "regler" riktignok, ikke loven). Hadde hun tenkt seg litt om burde hun innsett at denne feilen uansett ikke var din skyld, og at hun egentlig gjør større økonomisk skade for IKEA ved å yte dårlig service til deg, enn ved å erstatte den.

trineb sa...

Ikkje gi deg, Elisabeth! Vi ventar spent på fortsettelsen... ;-)
(Melding frå Bent til Stein: "synest det var litt dårleg at han ikkje klarte å bore nokre hol sjølv, men måtte ha madammen til å lage scene på IKEA... )

(ps: dette vart sagt med eit smil om munnen ;-)

Elisabeth F sa...

Berre så det er sagt så er det eg som er bestevenn med drillar av alle slag her i huset. Eg hang faktisk opp ei rullgardin seinast i stad.
Men i dette tilfellet var det snakk om sånn hol frå to vinklar som det skal vere på somme IKEA ting. (Også skal ein putte inn ein metallding med kryss i som låser skruen og sørger for at heile røkkelet ikkje berre glir frå kvarandre like fort.)
Fortsettelse følger. I morgon skal eg ringe IKEA og forelese om forbrukerkjøpsloven i ekte regelrytterstil.
Klart det er litt overkill å lage styr for to skruehol i ein skuffefront. Men det kunne i teorien ha vore snakk om eit anna stort og dyrt møbel. Ein sofa f.eks. eller ei seng. Eg har lagt igjen mykje pengar på IKEA og det er interessant å sjå korleis dei handhevar klager.