søndag 16. august 2009

I Hurdal, som er nabokommuna til Eidsvoll bor det en doktor som heter Arild Vedvik. Jeg har aldri hilst på Arild Vedvik men jeg får eposter fra ham nesten hver eneste dag. Arild er nemlig initiativtager til noe så fantastisk som en dikt-ring. (Dette tror jeg jeg har skrevet om på bloggen tidligere også) Jeg synes det er helt fantastisk at det finnes leger som tar litt ansvar for den sjelelige helsa også.
I dag fikk jeg dette diktet, men denne teksten til. 15.08. startar friidretts-VM på Olympiastadion i Berlin. Eit stadion mange alltid vil forbinde med Nordahl Griegs dikt "Sprinterne". Det tek utgangspunkt i Jesse Owens sine mange gull der under OL i 1936, som elles var stygt prega av nazi-propaganda. Det vart først publisert i tidsskriftet "Veien frem", nr 8, 1936. Alt då såg Nordahl Grieg det mange ikkje ville sjå før 10 år seinare. I år planlegg dei tyske arrangørane ei hylling av Owens. SPRINTERNE Niggeren Owens sprinter, germanerne stuper sprengt. Det blonde Stadion undres, og Føreren mørkner strengt. Men tenk da med trøst på alle jødiske kvinner og menn som sprang for livet i gaten - dem nådde dere igjen. - Nordahl Grieg, fra samlingen "Håbet", 1946

Ingen kommentarer: