onsdag 4. august 2010

Et lite drypp av folkelykke

er det å spise lunsj på Mormors cafe i gamlebyen i Fredrikstad. Med kaffe, og Edith Piaf i bakgrunnen. det er viktig med slike smådrypp. Viktig for meg i det minste. Man trenger å skape seg sine rom for sjelefred. Steder der man kan hente frem feriefølelsen. roen, gleden over livet. Enten det er er zentempel på soverommet, en hengekøye i hagen, eller en kopp te i sofakroken. Egentlig handler det jo bare om å skape en liten hverdagsseremoni for seg selv. Det er jo akkurat det sammetømmerhoggeren gjør når han legger ned øksa og setter seg på en stokk med kaffekoppen og ser utover en stund. Eller husmora gjør når hun dekker bordet med kaffekopper og skjenker i. Man forteller seg selv og andre at nå er det tid for å raste. for en pause. Et stopp, der man slapper av og kjenner litt på at man tross alt er og har det bra. Det kjenner jeg akkurat nå. Mer skal det ikke til. Kaffe, vakre ting, mennesker som er hyggelige og smiler, pene omgivelser, Edith Piaf. Nå skal jeg ta med meg min flik av folkelykke og vende tilbake til kongressen rett borte i gata.

Ingen kommentarer: