mandag 2. mars 2009

It's not so complicated

Jeg innser jo at jeg bør være den siste til å kommentere intimitetstyranniet i dataverdenen, ettersom jeg faktisk har blogg, som du leser akkurat nå, og er på Facebook og det hele. Jeg har uten tvil skrevet og publisert mer om meg og mine enn mange andre jeg kjenner. Jeg er en ivrig deltaker og fan av verdensveven, og synes det er helt fantastisk at jeg er istand til å følge med på livene til venner som jeg ellers bare hadde sett på julekortene. Likevel må jeg si at det er ting jeg synes blir litt for intimt. For eksempel: Hva får folk til å skrive "it's complicated" som sivilstatus på Facebook?!! Er jeg den eneste som føler at jeg får vite litt mer enn jeg egentlig hadde trengt?! Om noen jeg kjenner godt i en fortrolig samtale forteller at de ikke har det så greit i forholdet sitt. Ja, da er det en ting. Men å signalisere dette gjennom en "It's complicated" på Facebook?! Det er ikke alt det er meningen man skal svare så ærlig på. Jeg kjenner at hver gang jeg ser noen si "it's complicated" så blir jeg i stuss på om dette er noe jeg bør sende en medfølende melding om. Sånn "Så at dere ikke har det så lett akkurat nå, og ville bare si at jeg håper ting ordner seg." Eller skal det bare oversees?! Jeg begynner også å lure på hvem det er meningen at skal vite dette? Er det en skjult melding om at man er åpen for litt flørting, men der man har bakdøra såpass på gløtt at man kan smette ut mens man freser "Jeg er faktisk i et forhold altså!!!!" om man får bondeanger?!! Men en ting som er enda verre enn at noen har det komplisert er når bekjente begynner å ha avstemminger om deg. "Tror du at Elisabeth Fjørtoft er løgnaktig", "Har Elisabeth Fjørtoft noen gang deltatt i en trekant" eller "Har Elisabeth Fjørtoft noen gang vært utro?" Dette er spørsmål som jeg faktisk har sett bli spurt, ikke om meg men om andre jeg kjenner. Den som derimot ble spurt om meg var "Synes du Elisabeth Fjørtoft er overvektig" Og vedkommende som spurte var en som jeg gikk på folkehøyskole med i 1990 og som jeg ikke har sett "live" siden. Den gang var det ikke tvil om at jeg ikke var overvektig. Og man kan vel si det slik at det ikke er et tvilstilfelle nå heller. Men jeg føler virkelig at jeg blir tåpelig fornærma over at noen jeg knapt kjenner lengre skal drive å mene noe om min vekt og legge ut avstemminger om det på Facebook. Hva blir det neste? "Har Elisabeth begynt å bli grå i håret?" er jo en. Eller hva med "Har ikke de linjene i panna til Elisabeth begynt å gå over til å være furer nå?!!" Jeg har også noen personlige egenskaper som kan tas litt "Snakker ikke Elisabeth egentlig alt for mye" er for eksempel et godt forslag. Facebook er rett og slett i ferd med å utvikle seg fra å være en utrolig sjarmerende og hyggelig ny venn som kjenner alle du kjenner, til å bli en skikkelig dårlig venn. En som som kjenner mange og har noe slemt å si om alle. En sånn venn som starter samtalene om andres negative egenskaper. "Syne ikke du også at hun der er ganske sånn falsk og overfladisk". "Synes du ikke at hun har lagt på seg i det siste" Dessuten har Facebook blitt en slik venn som bruker nettverket sitt til å selge et eller annet. Vi kjenner jo alle noen som driver med party-salg av noe og som presser vennene sine til å kjøpe gjennom et evig mas og dårlig samvittighet. "Du skal ikke ha et party snart da?!!" Sånn er Facebook også. "Du vil ikke spille poker da? Eller sende en fisk til vennene dine? Eller en blomst? Eller en drink? Eller starte en putekrig?. Kom igjen da......" Jeg kjenner jeg føler meg litt forrådt

5 kommentarer:

Idun sa...

hei sann elisabeth :) bare måtte komentere bloggen din da jeg leste siste innlegg i dag 2 mars hehe :)
Jeg har lest bloggen din fordi den ligger på min gode venn linn hege sin blogg.. å din blogg er så morsom å lese :) min er hakke vassere å kjedelig..men nåkk om den.
Stynes innlegget ditt var så bra.. angående facebook... jeg har ikke meldt meg inn der av 1 grunn.. jeg orker ikke å måtte møte slike avstemminer å lignende... jeg hadde nåkk med den mobbinga som foregikk da man var 12/16 år. å tenkte med gru nei idun dette orker du ikke tenk om noen kjenner deg igjen. Har nå ett hærlig liv i ålesund hvor jeg har bodd i 10 år i år :)men nåkk om meg ;:) takk for en fantastisk blogg ... å for at du deler den med "oss" andre som du ikke kjenner :)

Anonym sa...

Ja, veit du, ej foelte meg saa lurt, og det var kjempeekkelt, det begynte med heilt uskyldige spoersmaa, og saa plutselig begynte det med litt saanne smaaekkle og trasige spoersmaal... da berre avbraut ej heile greia. ikkje nokke saerlig stas den der altsaa. Akkurat samme som ho har svart paa. Syns nesten vi burde faa den vekk!!

Tonje F sa...

Det finst visst ei fb-gruppe for folk som er imot den applikasjonen der. Men kven har interesse av å LAGE noko sånt, det lurer eg alvorlig på. Hrmpf!!!

Nina sa...

Har aldri sett den der før jeg, skikkelig ekkel var den! Og du skriver osm vanlig slående godt!!

Lillian sa...

Facebook; IGNORE-knappen blir flittig brukt av meg ;D
Men ikkje alt er like lett å ignorere... I allefall ikkje i den verkelege verda. Men det prøver eg å ignorere! haha...