søndag 7. juni 2009

Hageliv

Jeg har plutselig blitt så hagete av meg. Det er jo for så vidt ganske fint, ettersom jeg har rundt to mål av sorten (hage altså). Og jeg er i ferd med å få et nært og inderlig forhold til den lokale gartneren. Gartner Olsen på Dal. Du verden så mye fint de har der. En ting er alle de fine plantene, men de har så enormt mye annet fint også. Gammeldags og snirklete og sånn. Vi bor jo i et gammelt hvitt trehus, og jeg drømmer om en gammeldags hage også. Så dermed kjøper jeg bare gammeldagse planter. Syrin, klematis, liljer, kaprifiol, peoner og roser. Vi har jo massevis av frukttrær, også har vi en diger sjasmin (eller skjærsmin som det ofte skrives på norsk) foran verandaen, og i løpet av sommeren håper jeg på å få laget til et naturlig lysthus under syrintrærne. De danner et naturlig tak, og jeg har tenkt å legge heller under der. Og så sette inn et lite bord og og to stoler. Det blir et deilig sted å sitte på en varm dag. I dag var jeg og visakortet jammen hos Gartner Olsen igjen, og i dag kom jeg hjem med en humle (bunndekker) en klematis, som jeg også hadde tenkt å bruke som bunndekker (det går nemlig an) en eføy som etter hvert skal få klatre på verandaen min, og en liten blåblomstret staude som bare skal skjule roten på en annen klematis som vokser på garasjen. Også kjøpte jeg meg en ny håndspade. Fra den britiske produsenten Joseph Bentley. Og den er bare så innmari fiiiiiin. Jeg kjøpte for øvrig dekkbark også. Det er ikke akkurat så gammeldags, men ettersom det trekanta bedet på gårdsplassen konstant gror igjen med vassarv og brennesle, så var det strengt nødvendig å få gjort noe der. Så da håper jeg bare at humle og klematis brer seg utover og dekker over barken. Hurdalsrosa jeg plantet der for et par år siden har blitt et par meter høy allerede og kommer med masse knopper i år. Gleder meg til å se hvordan den blir i år. Jeg skal mene noe igjen i morgen.
I dag ble det bare hage.

2 kommentarer:

Anne-Marie sa...

Haging er deilig. Har du vært innom hagegal? http://hagegal.no/hagefora/

Nina sa...

Hage er jo så deilig!! Skulle ønske jeg hadde krefter til å få gjort noe med min nå. Skulle ha laget en liten mur serru. Jeg trøster meg med at det er meldt dårlig vær... - og da er det bedre å scrappe :)

Forresten er hagen din nyyyydelig!!