onsdag 3. juni 2009

Man skal holde hviledagen hellig

Dette er egentlig et innlegg inspirert av kommentaren til Anja om min deilige sommerdag. For nå har jeg tenkt å dele en hemmelighet med dere. Billigere en sydentur og hytte og langweekend til Paris. Men det gjør likevel samme nytten.
Her hos oss har vi av og til en god gammaldags hviledag. Vi holder rett og slett helg på gamlemåten. Slik min besta og besten gjorde det. Jeg husker fremdeles stillheten i huset deres mens de kvilte middag på søndagen. På søndagen va det en rekke ting som ikke var lov. Man skulle ikke bråke, man skulle ikke banke, man skulle ikke jobbe med det som ikke måtte gjøres. (Mine besteforeldre hadde gård, så noen ting måtte selvsag gjøres) På søndagen kvilte man.
det handla såklart om religion. Det at en av ukens sju dager skal brukes til hvile og åndelige tanker er kjent fra de fleste religioner tror jeg. Men samtidig som vi har kasta på båten mye av det religiøse, så har vi gitt opp hvilen også. Mne besteforeldre holdt helg. De stelte seg litt ekstra, og spiste litt ekstra god mat, og så hvilte de. Og de hadde tid. Til hverandre, til ungene. Til å sitte lenge med en kaffekopp. Til å gå på besøk, eller ta imot besøk. På søndag stod det kaffe og kaker på alle bord. Så den har vi gjeninnført hjemme hos oss. Ikke hver søndag. Men av og til. Når det trengs har vi slapp-søndag. Det er en søndag hvor vi ikke har lov til å gjøre det skapte grann. Vi må lage noe mat av og til, men det er det. Ellers skal man bare slappe av. Får man et stikk av "men nå har jeg jo faktisk tid til å skrive ferdig den rapporten/rydde rommene til ungene" så må man si til seg selv at "ja, men det har jeg ikke lov til i dag". På slappe søndager skl du har tid til å snakke deg bort, til å rusle sakte, til å lese en avis til. Til å svare ja, når ungene spør om du vil bli med på trampolina. Jeg tror nemlig at det er kjempeviktig at man av og til får hvilt fullstendig ut. Og man hviler ikke om man fysisk sitter stille i en stol, men hodet har dårlig samvittighet for alt man burde ha gjort. Luka bed, vaska klær, rydda klesskapet, rydda garasje, jobba seg litt frempå. Hvile er å koble ut både kropp og sjel. Det å unne seg selv å koble ut motoren litt. Det er jo det som er grunnen til at det er så deilig å reise på hytta. Der finnes ikke all den dårlige samvittigheten som man har ellers. Stresset over alt man burde ha gjort. Og det er jo det stresset det er så viktig å bli kvitt.
Om ikke så tror jeg man kan bli syk av det. Jeg tror veldig mange av sykdommene vi sliter med er sykdommer som kommer av at vi aldri slapper helt av. Vi unner ikke oss selv helhjerta hvile. Vi moderne mennesker tror det er hvile å sitte fysisk stille. Og vi tror egentlig at vi må jobbe og gjøre mest mulig hele tiden. Vi har så mye vil skulle fått gjort i hverdagen hele tiden. Og når vi skal slappe av så flytter vi bare fokus over til en annen liste der vi har alt det vi gjerne skulle fått gjort på fritida. Også halser vi gjennom en hel masse ting. Vi reiser på besøk med deadline for hvor lenge vi har lov til å kose oss sammen med venner før vi bør reise hjem så vi får gjort litt annet også. Jeg tror kroppen vår kan greie seks dager med stress og mas og hverdag og krav. Men da trenger den en dag med hvile.
Og det er ikke noe jeg har funnet på helt selv. Det er gammel visdom fra kanskje alle verdensreligionene (litt usikker på om buddhismen har helg?!!)
Det var dagens lille visdomsord fra slappfisk-Fjørtoft
Men nå er det "virkedag", så nå må jeg jobbe.
(illustrasjonsbilde: Min far og datter spiser rips, en slapp søndag på Fjørtofta)

3 kommentarer:

Anonym sa...

En dag skal jeg og lære meg å gjøre sånt. Slappe helt av, altså. I mer enn ti minutter.

Gleder meg :)

Trineb sa...

Eg ser fram til å kunne få ein slik slapp-søndag...
Men det blir nok etter at ungane har blitt litt større, kjellaren er ferdig innreidd, etter at klesvasken gjer seg sjølv, og mannen jobbar litt mindre...
Men ein dag skal det bli slik, gjerne KVAR søndag!
Takk for at du minnte oss på at det er viktig å av og til stikke fingeren i bakken, og faktisk puste litt :-)

(Har gått og småhangla litt dei siste vekene, kanskje ein kviledag eller to hadde gjort susen, tru..??)

Hege Folkestad sa...

Elisabeth, trur du he heilt rett. Av og til treng vi rett og slett kvile. Har tenkt det same mange gonger, men praktisere? Det sit langt inne. Og eg trur du har svaret på det og, det gjeld å bestemme seg på forhand, at denne dagen skal eg berre kvile, og at jobbing av ymse slag rett og slett ikkje er lov. Når berre båten er ferdigpussa skal eg praktisere. Forresten, gjelds det ome in tar med seg kakene og kaffien (forresten det siste droppar eg) og evt. besøk på sjøen?