tirsdag 29. september 2009

Vinternetter

Jeg kjenner den kommende vinteren i hendene. I natt var det nattefrost, og jeg våkna med den kriblende følelsen i fingrene. Den følelsen som får meg til å gå ut på badet og skru på varmevannen og så holde hendene mine under mens vannet blir varmere og varmere, helt til jeg nesten blir skoldet. Det er det eneste jeg vet som hjelper. Jeg har nemlig eksem på hendene. Jeg har hatt eksem siden jeg var bare noen uker gammel. I barndommen brukte jeg mengdevis av kremer utskrevet av velmenende leger som ville kurere eksemen min. Men etter årevis med sterke kortisonkremer (og med hender der pigmentene er ødelagte av kortisonet så det ser ut som jeg har Michael Jackson-syken) kom jeg til en lege som sa at dette ikke er et utslag av allergi f.eks, men at det derimot er måten min kropp reagerer på ulike ting på. Og da han sa det så visste jeg at det var sånn det var. Det er nemlig bare så mye jeg kan gjøre for å slippe unna eksemen min. Jeg reagerer på vaskemidler, så det hjelper med gummihansker når jeg vasker hus. Jeg får eksem rett før jeg blir syk, og jeg får eksem av å henge opp vått tøy. Men i størst grad reagerer jeg på kulde. Om sommeren har jeg ikke eksem. Men i det øyeblikket det kommer nattefrost kjenner jeg den velkjente kriblinga i hendene. Jeg våkner faktisk om morgenen og vet om det er kaldt ute eller ikke. For det kjenner jeg i hendene. Nå har det vært nattefrost i to netter. Og jeg gruer meg til hele den lange vinteren som kommer.

2 kommentarer:

Nina sa...

uff for en kjip tilstand da, å ha det sånn! Du har sikkert prøvd hvert eneste kjerringråd også, brukt massevis av kroner og hatt massevis av frustrasjoner... kjedelig når kroppen ikkefunker som den skal. jeg håper som deg at det blir en deilig mild og ikke minst kort vinter :)

Søskenmamma sa...

Ja det er desverre en dum tid i mørket nå for eksem hender.

Har selv to barn som sliter veldig med eksem og da spes på hendene.

Her går det desverre mye i kortison. Av og på hele tiden. Liker ikke det med at du nå i dag er plaget med pigment flekker.

Her sover ungene nesten hver natt med tubifast full av fukrtighets krem.

Lykke til videre i vinter.
Du kan lese om vår eksem hverdag på:
http://www.sosken.blogspot.com