søndag 13. juni 2010

Stille dager

Det er et ordtak som sier "even silence speaks". Og det er sant på de fleste områder i livet. Det finnes ingen middelvei. Nøytralt område. Man kan ikke sitte på gjerdet uten at det samtidig betyr noe. Stillhet kan være talende, betryggende, komfortabelt eller ukomfortabelt. Trøstende eller skuffende. Mange ganger sier stillhet mer enn mye annet. Fordi stillhet ofte er mangelen av noe. Noe som skulle vært der men som ikke er der. For min del betyr ikke en stille blogg at jeg ikke har noe å si. Det betyr at jeg har mye å gjøre, og lite overskudd til kreative tanker. Men jeg leser bøker igjen. Da faren min døde slutta jeg å lese bøker. De som kjenner meg skjønner at det er fundamentalt. Jeg leser mye. Jeg fungerer vanligvis ikke uten å ha minst to bøker som jeg er underveis i. Jeg skal ikke gjøre meg voldsomt intellektuell ved denne lesinga mi. Det er ikke sånn at jeg bare leser gamle russere eller nobelrpisvinnere. Langt derifra. Fordelen med å lese mye er at man kan ta seg råd til å lese mye forskjellig. Jeg har tenkt at det finnes en bok for en hver anledning. En hver stemning. Og nå leser jeg igjen. Og jeg har lest en strålende bok. Nick Hornby - Juliet Naked. Hornby er en av mine favorittforfattere blant annet fordi han, bedre enn noen annen jeg vet om, beskriver menn. Han er glitrende!! En annen bok jeg kan anbefale er "The timetravellers wife". Fantastisk litteratur!!

3 kommentarer:

Nina sa...

... så deilig at du er oppe om kvelden og skriver blogginnlegg sånn at jeg som ikke får sove har noe å lese :)

godt at du også har begynt å lese igjen. jeg gleder meg til timetraveller kommer som film på kino, den skal jeg ha med meg. for nå for tiden leser jeg stort sett bare Sophie Kinsella som jeg har lest mange ganger før ..

Anonym sa...

Hvis du likte Juliet, Naked, kan det godt tenkes du vil like "Et godt menneske" også. Har du lest den? Hvis ikke kan jeg ta den med til Torggata en dag :)

Tonje F sa...

eg les langt ifra så mykje som deg, men Juliet, Naked las (mamma og) eg i påska, og koste oss fælt. Og no som eg skal ha fri ei veke og har ein illusjon om at det egentlig ikkje er SÅ mykje eg skal gjere i huset, kom eg på at eg har ei bok eg ikkje har lese. Og dessutan mange bokkasser som skal pakkast ut. Kanskje eg skal stå opp!